Està previst que a partir de l’1 de gener del 2026 les empreses que tributen a l’IS hagin d’utilitzar sistemes de facturació autoritzats. Els empresaris que tributin per IRPF estaran obligats a fer-ho a partir de l’1 de juliol de 2026.
Recentment s’han aprovat les especificacions tècniques que hauran de tenir els sistemes informàtics de facturació (SIF) que facin servir les empreses a partir de l’any 2026. Vegi com li afecta aquest canvi.
Nova obligació
La normativa que exigeix –tant als productors de programari com als usuaris– que els sistemes informàtics de facturació (SIF) garanteixin, entre altres aspectes, la traçabilitat i inalterabilitat dels registres de facturació es va introduir el 2021. No obstant això, ha estat l’octubre del 2024 quan se n’han publicat els requisits i les especificacions tècniques.
Entrada en vigor. Doncs bé, encara que estava previst que aquesta nova obligació s’aplicaria a partir de juliol de 2025, Hisenda ha fet pública una nota informativa endarrerint els terminis:
• Per als contribuents de l’IS, les noves obligacions relatives als SIF seran aplicables a partir de l’1 de gener del 2026.
• Per a la resta d’obligats –com a autònoms que tributen per IRPF–, seran aplicables a partir de l’1 de juliol del 2026 .
Règim sancionador. Així doncs, si la vostra empresa es veu afectada per aquest canvi, poseu-vos en contacte amb el proveïdor del vostre SIF i assegureu-vos que aquest s’ajusta als nous requisits tècnics que s’han establert. No fer-ho us pot comportar una sanció de 50.000 euros per cada exercici d’incompliment.
M’afecta aquesta obligació?
Obligats. Estan obligats a utilitzar els nous SIF la majoria d’autònoms i empreses, i tant pel que fa a les factures emeses a empreses com a les emeses a consumidors finals. Es veuen afectats, entre d’altres:
• Els contribuents de l’IS, amb l’excepció de les entitats totalment exemptes.
• Els contribuents de l’IRPF que desenvolupin activitats econòmiques. Als arrendadors d’immobles que declaren rendes del capital immobiliari no els afecta.
• Els contribuents de l’IRNR amb un establiment permanent a Espanya.
• Les entitats en règim d’atribució de rendes (com les comunitats de béns o propietaris) amb activitat econòmica.
No obligats. S’han establert algunes excepcions a l’obligació d’adaptar-se als nous SIF. Per exemple, no hi estan obligats:
• Els contribuents que ja portin els llibres registre de factures a través del sistema de Subministrament Immediat d’Informació (SII).
• Els que estiguin als règims d’agricultura, ramaderia i pesca, recàrrec d’equivalència i simplificat d’IVA quan no hagin d’expedir factura.
Verifactu o no Verifactu
Dues opcions. Finalment, la vostra empresa pot optar entre dues modalitats de SIF diferents:
• Sistemes no verificables. Una opció són els SIF que no remetin els registres de facturació a Hisenda. Aquests sistemes –considerats no verificables– han de complir nombrosos requisits tècnics, i la informació continguda en ells ha d’estar disponible per ser remesa a Hisenda tan aviat com aquesta la sol·liciti.
• Sistemes Verifactu. Una altra alternativa són els sistemes Verifactu, amb menys requisits tècnics, però que remeten els registres a Hisenda de forma automàtica en introduir les dades.
Aplicació gratuïta. Està previst que Hisenda habiliti una aplicació gratuïta d’aquesta segona modalitat (sistemes Verifactu), que pot ser una alternativa per a pimes i autònoms que emeten poques factures a l’any i no es volen gastar diners a adquirir un SIF.
Si voleu més informació sobre com implementar un SIF per a la vostra empresa, contacteu amb el nostre despatx.