SUBMINISTRAMENT IMMEDIAT D’INFORMACIÓ (SII)

Nou sistema de gestió de l’IVA basat en el Subministrament Immediat d’Informació

El RD 596/016 incorpora les modificacions reglamentàries necessàries per regular el nou sistema de gestió de llibres registre a través de la Seu electrònica de l’AEAT (SII). Modifica el Reglament de l’IVA (RD 1624/1992), el Reglament General de gestió i inspecció tributària (RD 1065/2007) i el Reglament pel qual es regulen les obligacions de facturació (RD 1619/2012).

El nou sistema de gestió de llibres registre a través de la Seu electrònica de l’Agència Tributària s’implantarà a partir de 1 juliol 2017 obligatòriament als subjectes passius que actualment tenen obligació d’autoliquidar l’IVA mensualment.

Aquest sistema exonera de l’obligació de presentació de la Declaració anual d’operacions amb terceres persones (model 347) i de la presentació de la Declaració informativa a què es refereix l’article 36 del Reglament esmentat (model 340), als que utilitzin el nou sistema de portar llibres registre (SII).
El RD 596/2016 entrarà en vigor l’1 de JULIOL de 2017.

En resum:

Què és el Subministrament Immediat d’Informació (SII)?
Es tracta d’un canvi del sistema de gestió actual de l’IVA que porta 30 anys funcionant, ja que es passa a un nou sistema de gestió dels llibres registre de l’Impost sobre el Valor Afegit a través de la Seu Electrònica de l’AEAT, mitjançant el subministrament quasi immediat dels registres de facturació.
D’aquesta manera, el nou SII permet apropar el moment del registre o comptabilització de les factures al de la realització efectiva de l’operació econòmica subjacent a les mateixes.

Per què s’implanta el Subministrament Immediat d’Informació (SII)?
Perquè la situació tecnològica actual permet la seva implementació en aquest moment, per millorar en el control tributari i l’assistència al contribuent.

Afecta el SII a tots els subjectes passius de l’IVA?
De moment, el nou SII serà aplicable amb caràcter obligatori als subjectes passius que actualment tenen obligació d’autoliquidar l’IVA mensualment (uns 63.000 obligats):

  • Inscrits al REDEME (Registre de devolució mensual de l’IVA)
  • Grans Empreses (facturació superior a 6 milions d ‘€)
  • Grups d’IVA

El nou SII també serà aplicable als subjectes passius que, voluntàriament, decideixin acollir-s’hi (optant en el model 036 en el mes de novembre anterior a l’any en què hagi de tenir efecte o en el moment de presentar la declaració censal d’inici d’activitat, si escau). No obstant això, per a l’exercici 2017 l’opció pot exercitar-se en el mes de juny de 2017.

Línies Bàsiques de Funcionament del SII
Els subjectes passius acollits al SII estan obligats a dur a través de la Seu electrònica de l’AEAT, mitjançant el subministrament electrònic dels registres de facturació, els següents llibres de registre:

  • Llibre registre de factures expedides.
  • Llibre registre de factures rebudes.
  • Llibre registre de béns d’inversió.
  • Llibre registre de determinades operacions intracomunitàries.

Per a això, han de trametre a l’AEAT els detalls sobre la seva facturació, amb la informació s’aniran configurant gairebé en temps real els diferents llibres de registre.

L’enviament d’aquesta informació s’ha de fer per via electrònica, concretament mitjançant Serveis Web basats en l’intercanvi de missatges XML.

L’estructura d’aquesta tramesa tindrà una capçalera comuna amb la informació del titular de cada llibre registre, així com la informació de l’exercici i període en el qual es registren aquestes operacions. A aquesta capçalera l’acompanyarà un bloc amb el contingut de les factures.

El subministrament d’aquesta informació es realitzarà conforme amb els camps de registre que aprovi el ministre d’Hisenda i Funció Pública a través de la corresponent ordre ministerial.

Si desitja més informació sobre aquest nou sistema de gestió de l’IVA, posis en contacte amb el nostre despatx.

Desplaça cap amunt